Habanero mango aioli

Ontdekt door Irene, kant en klaar gekocht, alleen via internet te bestellen en behoorlijk aan de prijs (10 euro voor een klein potje van 330 cc) Maar wel super lekker. (wil je weten welke, klik dan hier)
Ik heb het geprobeerd om na te maken, dat is nog niet helemaal gelukt, maar het begint er op te lijken. Ik ga nog een potje bestellen om mijn recept te perfectioneren.
Ik ben als basis gewoon begonnen zoals je mayonaise maakt (leerde ik al van mijn moeder toen ik 6 jaar was) en daar heb ik aanvullende kruiden aan toegevoegd. Ik denk dat je het ook kunt proberen met kant en klare mayo, maar zelf maken is veel leuker. Als je zelf de mayo maakt dan heb je of een staafmixer en hoge mengbeker nodig of veel geduld. Mijn recept is qua consistentie nog te dik, of in ieder geval een stuk dikker dan de originele, maar ik blijf proberen en het recept ook aanpassen. Je moet wel van pittig eten houden anders is dit te heftig. Je kunt dan eventueel de hoeveelheden peper aanpassen.

benodigdheden voor 350 ml

  • mango siroop (gesuikerd) of verse mango pureren
  • 2 lepels citroensap of azijn
  • 1 theelepel curry poeder
  • 1/2 theelepel cayenne pepper
  • 2 kleine habanero chili, waar het zaad uit is gepureerd,
  • 1 eigeel
  • 3 theelepels scherpe mosterd
  • knoflook 1 teen geperst
  • 300 ml zonnebloemolie
  • zout en suiker naar smaak (pas op het einde)

Bereiding

  • splits het ei en doe het eigeel in een hoge mengbeker
  • doe hier de mosterd bij, giet de olie er op en vervolgens het citroensap of azijn
  • zet de staafmixer op de bodem in de beker en zet hem aan en trek de mixer langzaam omhoog in de beker en je zult zien dat zich automatisch de mayonaise vormt (dit gebeurt in korter dan een minuut
  • (als je het met de hand doet dan begin je met het eigeel en de mosterd en een handmixer of garde. Je klopt het eigeel en mosterd door elkaar en giet zeer langzaam de olie erbij terwijl je blijft kloppen of mixen. Als er te veel olie op blijft drijven even stoppen met bijvoegen, zodat het geheel goed gemengd is, en op het einde afmaken met de azijn of citroensap. )
  • Als de mayonaise klaar is voeg je de rest van de ingrediënten erbij, en blijf proeven, misschien wil je iets meer van het een, of minder van het ander.
  • extra zout toevoegen en misschien extra suiker.
  • In een potje (eerst goed uitkoken) en klaar is je saus. Bewaren in de koelkast.
Dit bericht werd geplaatst in bijgerechten, hapjes&snacks. Bookmark de permalink .