Bloemkoolcrème met geroosterde bloemkoolroosjes

Dit recept heb ik meegenomen op een los blaadje uit de Eyserhalte in Eys. (Ik kom de laatste tijd nogal eens in Zuid Limburg omdat ik door het wandelbeestje ben gebeten en als het er qua tijd in zit wip ik even bij de Eyserhalte binnen, om wat lekkere spullen in te slaan.)
Omdat dit recept uit een soepenboek komt ( Soep bij Janneke thuis) had ik me er op verkeken. Toen ik het maakte kwam ik er pas achter dat er geen druppeltje bouillon bij komt kijken. Heb toch volgehouden en er geen bouillon in gedaan. En het was lekker! Dus als je dit gaat maken zou ik gewoon proberen. Valt het toch tegen dan kun je er geconcentreerde fond bijgieten, en dan heb je weer (gewoon) soep.

De geroosterde bloemkool die er op komt en gezouten is is weer heel lekker tegen de mild zoetige smaak van de bloemkool.
Ik heb het oorspronkelijke recept iets aangepast. Ik heb bv de bloemkool niet in melk gekookt (durfde ik niet), maar gewoon in water. Ik heb het kookvocht daarna enorm ingekookt om de bloemkoolsmaak optimaal te behouden. De hoeveelheid melk die ik erbij heb gedaan weet ik niet meer precies, geen volle liter iig. Ik heb gewoon bij gegoten totdat ik de consistentie goed vond, lekker crèmig.  
De geroosterde bloemkoolroosjes heb ik niet knapperig gekregen, maar ze waren wel heel lekker.
Je serveert het in een klein kommetje of kopje want het is machtig.

2015-11-28 20.21.52Benodigdheden (6 p)

  • 1 bloemkool van ongeveer 1 kilo
  • 2 el olijfolie
  • 1 theelepel grof zeezout
  • 2 tenen knoflook
  • 1 takje rozemarijn
  • 200 ml slagroom
  • 1 liter volle melk
  • scheutje extra vergine olijfolie.

Bereiding

  • Maak de bloemkool schoon en snijd een paar roosjes in dunne plakjes, ongeveer 12.
  • Leg de plakjes op een bakplaat en besprenkel ze met olie en het zeezout en rooster in de oven (voorverwarmd op 220 gr) goudbruin en knapperig.
  • Snijd de rest van de bloemkool in kleine stukken en kook met de gesnipperde knoflook en rozemarijn  in water met wat zout helemaal gaar.
  • laat het kookvocht inkoken tot ongeveer 1 dl. of nog wat minder.
  • Pureer de soep helemaal glad en vul aan met de melk totdat je de naar jouw smaak juiste dikte hebt en doe er de slagroom bij.
  • Breng op smaak met peper en zout (je hebt misschien de nijging om veel zout erbij te doen, omdat je de bouillon mist, maar de bloemkoolroosjes maken het goed)
  • Schep de soep in (kleine) kommen en garneer met de bloemkoolplakjes en een paar druppels super goede olijfolie.
Bron: Janneke Philippi, soep bij Janneke thuis
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in soep. Bookmark de permalink .