Kerrie van Midden Java

Dit is het allereerste recept dat ik (ook al weer heeeeel lang geleden) maakte uit het onvolprezen “groot Indonesisch kookboek” van Bep Vuyk. Bep gaat zich in dit recept niet te buiten aan verse kruiden,  op de spriet sereh, uien en knoflook na zijn alles droge kruiden, je kunt dus alles altijd op voorraad hebben, en die spriet sereh valt wel te vervangen door gedroogde sereh. Het is makkelijk in te vriezen (het is zelfs lekkerder als het ingevroren is geweest), dus als je het maakt doe het dan meteen van 2 kilo vlees (ik geef hieronder de hoeveelheden voor een pond vlees, dus zelf even vermenigvuldigen dan).  De hoeveelheid kruiden die Bep Vuyk aangeeft heb ik zelf verdubbeld, ik houd ervan als mijn eten een sterke smaak heeft en wat meer saus.
Ik maak het altijd in een snelkookpan, dan moet het ongeveer 3/4 uur opstaan. Ik doe er dan minder water bij. 
Laatst heb ik dit gerecht voor mijn verjaardag gemaakt voor een man of 36, geserveerd met  gewoon Turks brood, groot succes.

Benodigdhedenbep vuijk

  • 1 pond hachévlees
  • 1/4 blok santen
  • 3/4 liter water
  • 3 eetlepels gesnipperde uien
  • 2 gesnipperde teentjes knoflook
  • 1 paplepel sambal oelek (of meer of minder)
  • 4 theelepels ketoembar
  • 2 theelepels djinten
  • 2 theelepels laos
  • 4 theelepel koenjit
  • 1 spriet sereh
  • zout

Bereiding

  • Wrijf de uien, knoflook, sambal, ketoembar, djinten, laos, en koenjit doorelkaar tot een brij.
  • Braad dit kruidenmengsel in olie.
  • Bak het vlees erbij aan. (als je meer dan een pond maakt is het handig om het in aparte porties in een aparte pan aan te bakken)
  • Voeg het water erbij en snipper de santen erdoor.
  • Doe zout naar smaak erbij.
  • Laat het stoven tot het gaar is en laat het water inkoken tot ongeveer de helft.
 Bron: Groot Indonesisch kookboek van Bep Vuyk
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.