Iberico varkenswangetjes

Mijn sinds kort ontdekte varkenswangetjes bevallen me zo goed dat ik nu aan de slag ben gegaan met dit wel bewerkelijke recept . Dit wil je niet voor 10 personen maken, maar voor zes personen is het net te doen als je even hulp hebt bij het dresseren. Je moet dit gerecht wel uitserveren.
Toen ik het maakte ben ik er wel achter gekomen dat 5 uur sudderen net iets te veel kan zijn als je kleine wangetjes hebt, ze vallen dan echt bijna uit elkaar en ik durfde ze niet meer te bakken en heb ze in de saus opgewarmd en opgediend. En ik moet eerlijk zeggen dat het zo al heerlijk was. Ik geloof niet dat het nogmaals opbakken veel toevoegt (alleen extra werk)

Benodigdheden

  • 4 varkenswangen a 180 gram2015-04-29 19.47.32
  • 1/2 winterwortel
  • 1 prei
  • 1 knolselderij
  • Paar takjes Tijm
  • 1 blaadje laurier
  • 1 kruidnagel
  • 1/2 fles stevige rode wijn
  • 1/4 fles medium sherry
  • basisjus (knorr)
  • 2 ons chorizo

Bereiding

  • De varkenswangen peperen en zouten en daarna kort maar stevig bakken in olijfolie
  • Leg de varkenswangen in een passende pan en blus deze af met rode wijn en sherry
  • Snijd wortel, prei, ui en een kwart van de knolselderij fijn en gaar deze even mee in de bakpan.
  • Plaats het geheel op de varkenswangen en voeg tijm, rozemarijn, knoflook, laurier en een  kruidnagel toe
  • Dit geheel op zacht vuur laten sudderen voor 5 uur
  • Neem de varkenswangen uit het kookvocht en laat deze afkoelen
  • Zeef het kookvocht en voeg eenzelfde hoeveelheid basisjus (pakje van knorr) toe
  • Breng het geheel aan de kook en laat deze tot circa de helft weer inkoken, de saus is nu klaar
  • Snijd de chorizo worstjes in plakken en bak ze kort
  • Bebloem de wangetjes en bak ze aan.
  • Zet de wangetjes met de worst 4 minuten in de oven 180 graden
  • snijd de rest van de knolselderij in reepjes en stoof ze gaar in 15 miunten.
  • Leg de knolselderij op het bord
  • Leg hier een wangetje op.
  • Schik er een paar schijfjes chorizo omheen
  • Giet een beetje saus over het gerecht
Bron: restaurant chiporas, Den Haag
Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten. Bookmark de permalink .