Kip met courgette

Dit was het eerste wat Hanneke ooit maakte voor de kookclub. Ze had het recept volgens mij van Maarten van Thiel. Hanneke riep altijd luidkeels dat ze niet kon koken. Dit werd gelogenstraft door dit heerlijke gerecht wat ze ons voorzette. Dit recept staat al eeuwen in mijn papieren kookschriftje, in die tijd schreef ik zelden de hoeveelheden op. Alles op het oog. Ik heb dus de hoeveelheid van de ingrediënten naar mijn eigen smaak ingevuld.

Benodigdheden2015-05-04 13.53.28

  • 1 Ui
  • 3 tenen knoflook
  • 1/2 courgette
  • 2 eetlepels crème fraîche of kookroom
  • 1,5 glas witte wijn
  • 1 takje tijm
  • 4 takken basilicum
  • kappertjes
  • 4-5 ansjovisjes
  • 4 ontbeende kippendijen

Bereiding

  • De kip in de olijfolie rondom bruin bakken
  • De kip  uit de pan nemen en de gesnipperde ui en knoflook aanbakken.
  • De ansjovis in stukjes snijden en erbij toevoegen en meebakken (ze smelten bijna helemaal weg).
  • De witte wijn erbij doen en de kip erbij voegen en in ongeveer 20 minuten gaar laten stoven. Doe dit zonder de deksel op de pan te doen, dan kookt het in tot ongeveer de helft.
  • Op het einde in stukjes gesneden courgette even mee laten garen.
  • Afmaken met crème fraîche, tijm, basilicum en kappertjes en wat peper erbij doen naar smaak.
Bron: maarten van Thiel
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten. Bookmark de permalink .