Gado gado

Het is niet dat je voor gado gado echt een  recept nodig hebt, zo simpel, maar dit gerecht verdwijnt soms een hele poos van mijn netvlies, en maak ik het een half jaar niet. En dat is jammer, want het is heerlijk. Daarom als geheugensteuntje in mijn kookschriftje.
Kies de groente die je lekker vindt.  Ik heb de groentes die ik altijd neem bij de benodigdheden gezet. Ik vindt wel dat taugeh niet kan ontbreken.
Ik doe er altijd lontong bij, ik ben gek op lontong. Je kunt er ook nog saté bij serveren.
De pindasaus koop ik vaak kant en klaar bij de toko en ik leuk die verder op, vooral met sambal en sojasaus.
Je kunt de pindasaus ook helemaal zelf maken, en dan bedoel ik niet met pindakaas als basis, maar helemaal ‘from scratch”, met pinda’s. kokkie slomo heeft dat helemaal beschreven op zijn site.

Benodigdheden20141207_182017

  • Lontong rijst
  • Een paar eieren
  • Gebakken uitjes (kant en klaar, toko)
  • Emping (pedis) en/of kroepoek
  • Boontjes
  • Witte kool
  • Taugeh
  • Ijsbergsla
  • Komkommer
  • Tahoe
  • Sojasaus
  • Sambal trassi
  • Pindasaus

Bereiding

  • Kook de lontong
  • Kook de gesneden witte kool en de boontjes beetgaar
  • Snij de tahoe in blokjes, marineer een paar uur in sojasaus met sambal en bak  de blokjes knapperig bruin
  • Maak de pindasaus
  • Kook de eieren hard
  • Overgiet de taugeh met kokend water om ietsje te blancheren
  • Snijd de ijsbergsla en de komkommer in stukjes
  • Verdeel op een schaal alle groentes
  • Verdeel de gesneden eieren en tahoe erover of erlangs
  • Overgiet dit met de pindasaus en brokkel er de emping of kroepoek overheen en strooi de uitjes erover heen
  • Serveer met de lontong ernaast

 

 

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.