Appel wortel prei bieten salade

Toen ik 15 was hebben Lilian mijn toenmalige buurmeisje en hartsvriendin en ik, dit recept samen bedacht. Ik vind het nog steeds lekker. Het zoete van de appel en het pittige van de prei is een leuke smaakcombinatie.
Vooral in de zomer, heerlijk fris. En heel snel klaar. Je kunt wat over is best bewaren voor de volgende dag. De bite gaat er iets vanaf, maar smaken vermengen zich dan nog meer en dat is dan weer lekker.

Benodigdheden

  • 1 a 2 fris-zure appels (maar niet melig)
  • 1 grote prei
  • 1 dikke winterwortel
  • een klein potje rode bieten
  • citroensap van 1 citroen
  • beetje mayonaise en/of kwark

Bereiding

  • De appel en wortel op een grove rasp raspen
  • Het wit van de prei in smalle halve ringetjes snijden
  • De bietjes in kleine stukjes snijden (ik doe dat altijd in een zeef, dan kan ik zonodig het overdaad aan sap er uit laten druppen of even afspoelen)
  • Alles onder elkaar roeren
  • Citroensap erdoor.
  • Naar smaak nog een beetje mayonaise of kwark erdoor mengen.

 

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in bijgerechten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.