Soto ajam simpel

Ik ben zo gek op soto ajam, maar voor de echte Indonesische versie heb ik niet altijd genoeg tijd als ik van mijn werk kom. Voor een goed recept van de echte soto ajam verwijs ik jullie graag naar kokkie Slomo.  Bij deze ajam komen nog gebakken aardappelen, lonton prei en nog wat groente en kruiden extra.
Het is ook mijn favoriete maaltijd soep als ik weer eens aan het lijnen ben.
De hoeveelheid die ik hieronder aangeef is voor 2 personen en dan maaltijdvervangend.
Als je het leest lijkt het misschien wat verwarrend, maar valt mee als je bezig bent.

Benodigdheden

Voor de boemboe:

  • 2 uien2015-02-27 19.35.58
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 theelepel djahe
  • 1 theelepel kunjit
  • 1/2 theelepel ketoembar
  • 1/2 theelepel trassi
  • 2 theelepels sambal badjak
  • beetje versgemalen peper

Verder nog nodig

  • 1 halve kipfilet
  • 1 pot  kipbouillon
  • 2 rode pepers
  • 3 kleine blaadjes salam, 
  • 1 spriet sereh
  • 3 lenteuitjes
  • 1/2 Chinese kool
  • 1 bakje taugé,  
  • 1 eetlepel japanse sojasaus
  • gezuiverde tamarinde
  • 2-3 gekookte eitjes 
  • glasmie

Bereiding

  • Begin met de kool te snijden in kleine reepjes en de tauge te wassen. Leg even apart en een zeef. (deze moet je voordat je het gebruikt overgieten met gekookt water, om een ietsepietsie te blancheren)
  • Maak de boemboe, door de uitjes fijn te snijden en te vermengen met de genoemde kruiden.
  • Bak dit aan in wat olie (geen olijfolie gebruiken)
  • Snijd de kipfilet in kleine reepjes smeer in met tamarinde en laat even liggen en bak die dan even mee aan in de boemboe
  • Maak de bouillon en doe hier de kip en de boemboe bij en een spriet sereh en de salemblaadjes, en laat even doorsudderen.
  • Snijd de lenteui in ringetjes en snijd de rode pepers in ringetjes als je het hele binnenwerk gebruikt (zo doe ik het altijd, dan wordt het lekker pedis Ik knip ook vaak de pepers, gaat sneller) . Als je de zaadjes en de lijsten verwijderd moet je dus halve ringetjes snijden.
  • Gooi de lenteuitjes en de pepertjes bij de soep en laat een paar minuutjes mee sudderen.
  • Naar smaak wat japanse sojasaus erbij erbij doen
  • Kook water en laat daar de rijstmie in garen. Ik knip de mie dan in stukjes, dat eet een stuk makkelijker straks. 
  • Blancheer de  chinese kool en de taugé 
  • Doe nu de groente en de mie in de borden.
  • Giet hier de soep over 
  • Verdeel hier de in stukjes gesneden gekookte eitjes bij.
  • Misschien nog even nawarmen in de magnetron.
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in soep en getagged met . Maak dit favoriet permalink.