Gehakt prei ovenschotel

Een hele simpele ovenschotel met prei, gehakt en een romig sausje eroverheen. Lekker om te maken op een werkdag, het is echt snel klaar.
De hoeveelheid prei uit het oorspronkelijke recept (van http://www.lekkersimpel.com) heb ik verdrievoudigd. De kruiden heb ik ook aangepast. (ik houd er niet van om ergens gehaktkruiden en knoflookpoeder in te gooien) Je kunt de kruiden die ik gekozen heb zelf naar je zin/smaak aanpassen, met kerrie en curry lijkt het me ook heel lekker. Ik heb deze keer garam massala. Je kunt ook de groente aanpassen, of aanvullen met bv champignons. Je kunt er nog extra groente (een salade of spinazie bv) apart ernaast serveren, maar is niet echt nodig.
Je kunt deze preischotel met gehakt ook prima van te voren al maken en vervolgens hoef je de ovenschotel alleen nog maar in de oven in te schuiven.

Benodigdheden:2015-02-20 18.36.50

  • 300 gram mager rundergehakt
  • 3 preien
  • 2 uien
  • 5 eetlepels creme fraiche
  • 100 gram roomkaas
  • 2 knoflookteentjes
  • 2 lomboks
  • 1 eetlepel garam massala
  • 1 paplepel gebrande garam massala
  • scheutje sojasaus
  • 1 ei
  • geraspte kaas.

Bereiding

  • De uien en knoflook en lomboks snipperen en aanbakken
  • Dan het gehakt erbij rul bakken
  • De garam massala en de sojasaus erbij doen
  • De prei in halve ringen snijden en apart aanbakken
  • De roomkaas met de creme fraiche en het ei mengen
  • In een ovenschaal eerst het gehaktmengsel
  • Daarover heen de prei schikken
  • Dan het roomkaas, ei mengsel gieten.
  • Afdekken met geraspte kaas.
  • Dit een kwartiertje in de oven op 190 graden, om de kaas te laten smelten, en het roomkaas ei mengsel te laten garen. Als je de ovenschotel vooruit hebt gemaakt moet hij zeker een half uur in de oven om tevens warm te worden.
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.