Stoofpeertjes

Stoofpeertjes maak ik veel te weinig navenant ik er van geniet. Wilder Gieseman zijn erg lekker.
Ik maak ze meestal zonder suiker, en in plaats daarvan vervang ik 300 cc van de wijn door (ongeveer, ik giet maar een beetje raak eigenlijk) 200 cc port en 100 cc creme de cassis. Scheutje cointreau is er ook wel lekker erdoor.
Het vraagt wel even tijd om ze te laten stoven. Zowel warm als koud zijn ze lekker. Als bijgerecht of als toetje.

Benodigdheden

  • 8 stoofperen
  • 750 cc rode lichte wijn
  • 200 cc suiker
  • 2 kaneelstokjes
  • 7 kruidnagels
  • 3 schijfjes citroen
  • beetje anijszaadpoeder of steranijs

Bereiding

  • Schil de peertjes met een dunschiller (dan houden ze een mooiere vorm) en laat het steeltje zitten.
  • Zet de peertjes naast elkaar in een pan en giet de drank met eventueel de suiker erbij.
  • Doe de kaneelstokjes, citroenschijfjes, kruidnagels en eventueel wat steranijs erbij.
  • Laat 90 minuten zeer zachtjes koken (let op dat het niet droog komt te staan, anders wat water erbij doen.)
  • Na 90 minuten de peertjes eruit scheppen en het kookvocht inkoken.

Serveren met koud of warm met een bolletje ijs overgoten met het sap als toetje
Koud of warm met ingekookt sap bij een wildgerecht, boeuf bourguignon, of stoofvlees

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in bijgerechten, toetjes en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.