Tjendol (zonder tjendol)

De keuze voor een toetje na een Aziatische maaltijd vind ik altijd een probleem, ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een lekker toetje in een Aziatisch restaurant gegeten heb. (oh nee, hiermee doe ik het Vietnamees restaurant in Borgerhout, naast de Roma te kort. Hier hebben ze een fantastisch toetje)
Na het bezoek aan de Rothko tentoonstelling in Den Haag aten we bij Poentjak (naast het meer bekende Garoeda, maar veel lekkerder en gezelliger, een interieur wat op de monumentenlijst staat). En daar stond tjendol op de kaart, niet echt een toetje, maar doet het goed na een rijsttafel. Tjendol is een  ijskoude drank van suiker en kokos. De kleine sliertjes die erin zitten worden van meel van Katjang idjobonen gemaakt, en die sliertjes heten dus tjendol, en laat ik die nou net niet zo lekker vinden. Heel fijn, hoef ik ook geen tjendolzeef te kopen. Kortom ik maak dus de tjendol zonder tjendol, en vervang die door fruit, lychees bijvoorbeeld.
(Ik hoop dat geen Indo deze blanda aanpassing leest, maar vooruit, ik vond het lekker en de gasten aan tafel ook)
 
 
 
Ingredienten:
  • gulah djawa (of gulah djawah sirooop)Tjendol
  • Beetje gewone suiker
  • ijsblokjes (heel veel)
  • ca. 8 dl romige kokosmelk (neem de beste kwaliteit, uit een pak)
  • Fruit naar keuze
Bereiding
  • Vermeng de 8 dl kokosmelk met 2 dl water en los de gulah djawa  er in op (naar smaak) eventueel nog wat bijzoeten met gewone suiker.
  • Snijd het gekozen fruit in stukjes
  • Doe het fruit in een glas en schenk de kokosmelk erover tot ongeveer ruim de helft van het glas gevuld is.
  • Vul verder aan met ijsblokjes
  • Doe een lange lepel met een rietje in het glas.
 
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in toetjes en getagged met . Maak dit favoriet permalink.