Perensalade met blauwe kaas

Ik at dit bij Anne op de kookclub. En ik moest meteen aan een broodjeszaak denken die een jaar of 30 geleden ofzo, op de oude markt in Tilburg zat. Ik was daar helemaal verslaafd aan de broodjes met gorgonzola en peren. Onnodig te zeggen dat ik dit voorgerecht ook hemels vind. Het is een recept van “koken met karin”. Ik vervang natuurlijk de blue stilton die Karin adviseert door gorgonzola.

Benodigdheden

  • 3 handperen (vrij rijp)2015-01-13 19.46.34
  • 75 g veldsla
  • 75 g Stilton (of andere blauwe kaas)
  • evt. 75 g spekjes
  • 50 g walnoten of hazelnoten
  • 25 g boter
  • 2 eetl honing

Dressing:

  • 5 eetl notenolie (of olijfolie extra virgine)
  • 2 eetl citroensap
  • 1 volle theel Dijonmosterd
  • zout & peper uit de molen

Bereiding

  • Schil de peren en snij elk in 12 parten.
  • Smelt de boter in een grote koekenpan en bak de peren op niet al te hoog vuur al omscheppend een minuut of 5 à 10 (afhankelijk van de rijpheid van de peren) zacht.
  • Voeg halverwege de honing toe en laat karamelliseren.
  • Rooster in een andere (droge) koekenpan de grof gehakte noten.
  • Schep uit de pan en hou apart.
  • In dezelfde pan de spekjes zachtjes uitbakken.
  • Klop een pittige dressing van de ingrediënten.
  • Verdeel de veldsla over 4 grote borden. Drapeer de peer erop. Garneer met spekjes, noten en verbrokkelde kaas. Sprenkel met een lepel de dressing erover.
Bron: Koken met Karin
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in overig, voorgerechten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.