Kip, zeer vrij naar Ottolenghi

Ik las dit recept op het blog van “Paulines keuken”, en het zag er erg lekker uit én van Ottolenghi. Iedereen roept zo over Ottolenghi, maar hij is mij iets te veel ‘into’ groente. Maar kip daar kun je me voor wakker maken. De manier waarop het bereid moet worden sprak eigenlijk me niet zo aan. (officieel  met alle ingrediënten in 200 ml bouillon laten marineren en dan zo in de oven, ik bak het liever eerst aan en houd van een knapperig korstje) Dus maar aan de scharrel gegaan met het recept. De kaneel die er officieel in moet heb ik er ook uitgelaten. Indien je het recept zoals het “moet” wilt lezen, dan klik maar HIER.
Mijn interpretatie volgt hieronder. Ik vond het heerlijk, ik heb het geserveerd met bulgur, dat vind ik lekkerder dan couscous.

Btw, de za’ atar had ik niet in huis, maar wel de ingrediënten waar het uit bestaat, dus heb ik zelf een mengsel gemaakt. Za’atar is een mix van gedroogde tijm, sumak en sesamzaad.  Het schijnt dat de echte za’atar bij elke familie geheime ingrediënten heeft, die de moeder zelfs maar node vrij geeft aan haar dochters. (Toch eens gaan praten met mijn Marokkaanse collega’s)
Sumak is een specerij gemaakt van gekneusde bessen en heeft een frisse, maar pittige smaak, ik gebruik het altijd over salade. Is te koop in de Turkse winkel.

Benodigdheden2014-12-29 18.22.19

  • 6 ontbeende kippendijen
  • 2 rode uien
  • 2 tenen knoflook
  • 1 1/2 tl gemalen piment
  • 1 el sumak
  • 1 citroen
  • 1 1/2 tl zout
  • 1 tl versgemalen zwarte peper
  • 2 el za’atar
  • 20 gr boter
  • 50 gr pijnboompitten
  • 4 el bladpeterselie
  • Olijfolie

Bereiding

  • Snij de uien in halve ringen en snipper de knoflook
  • Kruid de kip met peper, zout piment en bak hem flink aan in een pan in ruim boter met olie.
  • Voeg een scheutje verse citroensap erbij (beetje maar)
  • Doe de uien en knoflook erbij en de sumak erbij smoor zachtjes mee aan.
  • Doe alles in een ovenschaaltje met nog een flinke scheut olijfolie (of wat bouillon) en strooi de za’atar er overheen en leg er een paar citroenschijfjes overheen.
  • Gaar de kip verder in 30 minuten in de oven op 180 graden (eerste 20 minuten afgedekt met aluminiumfolie)
  • Bak de pijnboompitten naar smaak óf in een droge koekenpan óf in een beetje olijfolie
  • Strooi voor het opdienen de pijnboompitten en gesnipperde peterselie erover heen.

 

 

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.