Witlofsoep

Ik wilde voor oud op nieuw een pastinaaksoepje met salieboter maken. Toen de soep bijna af was heb ik de moed opgegeven, was niet te eten, mierzoet! Aangezien ik eigenlijk geen zin meer had om op het laatste moment boodschappen te doen ben ik de groentela ingedoken en vond daar nog 3 grote stronken witlof. Ik had ook nog wat gorgonzola van de amuse over, pijnboompitjes van het voorgerecht en wat roomkaas en slagroom van het dessert. (voor het hele oud op nieuw menuutje kijk HIER) Gember, uien en bouillonblokjes heb ik altijd in huis.
De roomkaas is niet persé nodig, en je kunt elke blauwe kaas gebruiken die je lekker vindt.

Het is een heerlijk soepje geworden, genoeg voor 6 personen.

Benodigdheden20141231_205330

  • Drie grote stronken witlof
  • Bouillonblokjes
  • Uien
  • Gember
  • Slagroom
  • Gorgonzola
  • Roomkaas
  • pijnboompitjes

Bereiding

  • Snij de ui fijn en bak aan in wat boter
  • Rasp er een beetje verse gember bij
  • Snij de witlof in stukjes (bittere kern verwijderen), maar houdt 6 kleine mooie blaadjes apart
  • Bak de witlof mee aan bij de uien
  • Vul aan met water tot 1,5 liter totaal (ik heb nieuwe pannen met maataanduiding aan de binnenkant dat is super makkelijk!)
  • Gooi er twee bouillonblokjes bij.
  • Als de witlof gaar is, pureer dan het geheel tot een gladde massa.
  • Breng eventueel nog op smaak met peper en zout
  • Klop de slagroom stijf en roer vlak voor het opdienen door de soep.
  • Roer de gorgonzola door de roomkaas en doe in een een slagroomspuit (als je die hebt)
  • Bak de pijnboompitjes (naar smaak, droog of in een beetje olie)
  • Serveer de soep met een blaadje witlof met een beetje roomkaas/gorgonzola erop en strooi er wat pijnboompitjes bij.
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in soep. Bookmark de permalink .