Zuurkoolschotel a la Saskia

Dit recept kreeg ik van Saskia, een fervent gebruiker van mijn kookschriftje. Ik moet het zelf nog een keer maken, maar ik zet het gerecht er al op. Net als ik houdt Saskia niet van fruit in het eten, maar ze zegt dat de ananas echt een must is in dit gerecht.
Ik heb toch de ananas er niet bijgedaan (volgende keer zal ik het wel doen) en de laagjes gewisseld, ik heb eerst het gehakt gedaan, de zuurkool door de puree gemengd en dat als tweede laat en als laatste de groente erover.
…Ik heb inmiddels de ananas erbij gedaan, en jawel hoor, hij moet er echt bij. Is super!!

Benodigdheden voor 4 tot 6 personen

pond rundergehakt2015-08-27 19.13.00
2 pakjes gerookte spekjes
2 pakjes zuurkool
flinke scheut droge witte wijn
2 grote uien gesnipperd
4 tenen knoflook gesnipperd
1 bakje champignons in plakjes
1 rode paprika in kleine stukjes
1 blikje ananas in stukjes gembersap
peper zout
10 middelgrote aardappelen
paneermeel
roomboter

 Bereiding
Gehakt bakken met spekjes en peper
Zuurkool 20 minuten koken met scheut witte wijn
Aardappelen koken met zout , puree van maken en met beetje melk smeuïg maken
Apart de uien, knoflook en paprika bakken, champignons bakken (champignons goed afgieten zodat er geen vocht van champignons in gerecht komt) alles bij elkaar doen en van het vuur af halen. Dan de ananas en gembernat er doorroeren.

Ovenschotel invetten
1e laag gehaktmengsel
2e laag zuurkool
3e laag groente/ ananas mengsel
4e laag puree met paneermeel en wat kleine klontjes boter

In voorverwarmde oven 180 graden half uur in de oven eventueel in afdekken met folie als bovenkant te bruin wordt. Op laatst wel weghalen voor krokante bovenlaag.

 

 

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

