courgette carpaccio

Met dank aan “koken met karin”. Dit is zo’n super voorgerecht, heel simpel, maar zoals Karin zegt toch sophisticated.
Ik heb er zelf wel nog geroosterde pijnboompitten bijgevoegd, die maken het helemaal af. In de marinade experimenteer ik vaak met kruiden, naar gelang de maaltijd waar ik het voor serveer.
Karin marineert dit direct op het bord, maar ik marineer het in een grote bak, apart. En zeker langer dan een half uur. Je hebt dan wel flink wat marinade nodig, maar wat over is bewaar ik in de ijskast, voor over salades.

Benodigdheden

  • 1 à 1½ gele of groene courgette
  • extra vergine olijfolie
  • 1 – 2 citroenen
  • grof zout
  • peper
  • verse parmezaanse kaas
  • pijnboompitten

Bereiding
Snij de courgette in flinterdunne plakjes.
Leg ze dakpansgewijs in een schaal.
Klop in een schaaltje 2/3 deel olijfolie los met 1/3 deel vers citroensap.
Giet dit over de courgettes (zoveel dat ze onder staan).
Laat de courgettes nu een half uurtje (of langer) zachter worden in de marinade.
Verdeel de courgetteplakken over de borden met aanhangend marinade
Bestrooi met wat grof zout en peper.
Schaaf wat mooie krullen parmezaanse kaas en leg die er bovenop.
Strooi er wat geroosterde pijnboompitten overheen.

Bron: karin kookt
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in voorgerechten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.