Basilicumsoep

Gister voor het eerst gemaakt en hij mag in het schriftje.
De hoeveelheden in het oorspronkelijke recept heb ik behoorlijk aangepast (is al verwerkt in de benodigdheden). De voorgeschreven basilicum heb ik ruim verdubbeld en de aardappelen ruim gehalveerd. De zalm heb ik wel in recept laten staan, maar niet gebruikt, ik vond dit een beetje teveel van het goede. De mooie smaak van de basilicum is als goed genoeg.
Volgens het recept zou je deze soep ook met gedroogde basilicum kunnen maken, maar daar moet ik niet aan denken, liever ook niet met zo’n zielig smakeloos potje basilicum, maar gebruik een flinke bos met van die mooie grote bladeren, die je boodschappentas uitgeurt!
En natuurlijk het liefst zelfgemaakte pesto gebruiken.
 

Benodigdhedenbasilicumsoep
• 1 kleine aardappel , geschild en in blokjes
• 1 eetlepel olijfolie ,
• 2 eetlepels groene pesto ,
• 125 ml creme fraiche ,
• 3 in ringetjes gesneden lente-ui , of bosuitjes
• 4 eetlepels gehakte basilicum ,hiervoor heb je 150 gram basilicum nodig
• 7 dl kippenbouillon ,
• 1 theelepel currypasta , of meer of minder naar smaak
• 100 gram zalm , in smalle reepjes

Bereiding
– Verhit de olijfolie in een soeppan en fruit hierin de uitjes en aardappelblokjes 2 minuten. – – Giet de bouillon erbij en kook zachtjes 10 minuten.
– Voeg basilicum en pesto toe en pureer alles tot een lichtgebonden soep.
– Verwarm de ovengrill voor.
– Klop de crème fraîche met de currypasta lobbig.
– Schenk de soep in vier ovenvaste koppen of soepkommen. Schep de kerrieroom op de soep (en zet deze 1-2 minuten onder de grill zodat de room licht kleurt).
– leg een klein mopje pesto op de curryroom.
(Eventueel, maar ik raad het af: Verdeel de zalmreepjes er vlak voor het serveren over.)

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in soep en getagged met . Maak dit favoriet permalink.