landkers soep

Landkers (ook wel barbarakruid, veldkers of winterkers genoemd) is een kruidachtige. De groente gelijkt goed op de waterkers, maar is iets zachter van smaak en groeit op een drogere ondergrond.  Landkers is een plantje met grote, groene, gekrulde, zachte en lekkere blaadjes. Ik gebruik dit vaker in plaats van tuinkers. Niet in de laatste plaats omdat het een stuk goedkoper is. Je kunt het in een grote zak voorgewasssen kopen bij de Sligro.
Het soepje wat ik ervan maakte is qua basis hetzelfde als alle groentesoepen waar je de mixer in gooit.
Ik gebruik een hele zak landkers op een liter water, met het gevolg dat je dus een heel geconcentreerde soep krijgt. 
Je kunt de soep nog een beetje oplekkeren met een klein scheutje cognac, sherry of pastis.
Aan het oorspronkelijke recept heb ik zoveel versleuteld dat ik dat hier niet eens meer als basis gebruik, waarin ik mijn wijzigingen aangeef. Het enige overeenkomstige ingredient is de courgette.
De soep is zo klaar!

landkers

Benodigdheden
– hele zak landkers
– halve courgette of komkommer
– kippenbouillon
– crème fraiche
– stukje gerookte kip
– peper en zout naar smaak
– scheutje cognac of pastis eventueel

Bereiding
De in blokjes gesneden courgette in wat olie opbakken en dan de gewassen landkers erbij doen.
Dan een liter kipppenbouillon erbij voegen en laten 15 minuten zachtjes laten koken.
De staafmixer erin en alles fijn pureren.
Op smaak brengen met peper, zout en een scheutje drank>
Bij het serveren de in smalle reepjes gesneden gerookte kipfilet erbij doen.
Wat opgeklopte crème fraiche in mooie sliertjes over de soep verdelen.

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in soep. Bookmark de permalink .