Kippendijen een beetje Italiaans

Ik gebruik hiervoor het liefst ontbeende kippendijen, ik kluif niet graag op een kippenbout. Ontbeende kippendijen zijn dan dé oplossing. Heerlijk mals en sappig. En dan nog eens spotgoedkoop. Bijna elke Turkse slager heeft ze, en sinds kort zie ik ze ook bij de Sligro liggen.
Bij dit recept gebruik ik een combinatie van ingredienten van Kip Marengo en Involtini in umido. Een echte Italiaan zou me misschien  vervloeken om deze combinatie, maar ik vind het heerlijk. Ik laat het geheel doorgaren in de oven tot de kip bijna uit elkaar valt. De smaak is er dan ook helemaal ingetrokken.

Benodigdheden
– 1 kilo ontbeende kippendijen
– 1 blikje tomatenpuree
– 1 blikje tomaten in blokjes
– 4 kleine trostomaatjes
– 3 ons gerookte spekblokjes
– 2 uien
– 3 tenen knoflook
– 1 glas witte wijn
– 1 glas marsala
– 1 flinke tak salie
– een doosje kleine champignons

Bereiding
De spekblokjes flink aanbakken in een grote koekenpan.kippendijen Italiaans
Dan de gesnipperde ui en knoflook erbij doen.
Daarna de champignons gehalveerd erbij doen en aan laten bakken.
Dan de tomatenpuree, de tomatenblokjes, de witte wijn, de marsala en de salie erbij doen en een beetje inlaten koken.
Op smaak brengen met peper en zout.
Deze saus in een ovenschaal gieten.
Dan de kippendijen, (met peper en zout) fiks aanbakken op een hoog vuur.
De kippendijen in de ovenschaal erbij voegen.
De gehalveerde trostomaatjes erover heen spreiden.
Dit alles nog zo’n 3 kwartier (ik prik tussendoor even in de kip om te voelen of hij gaar genoeg is) in de oven.
Lekker met spagetti en een salade.

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in hoofdgerechten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.