Mosterd maken

Van mosterd heb ik altijd gedacht dat dat heel ingewikkeld was om te maken en dat je dat alleen in grote hoeveelheden kon maken met ingewikkelde machines. Maar nu ben ik laatst in Doesburg in het mosterdmuseum geweest, en wat blijkt, supermakkelijk!

Ik moet nog een beetje gaan experimenteren met de verschillende kruiden, maar mijn eerste portie is gemaakt.20140219_144314
De basis is natuurlijk mosterdzaad, wit en bruin (half om half) zachte azijn tot 1 kwart boven de mosterdzaadjes en dit 24 uur laten weken. Dan wat suiker en kruiden erbij naar wat je lekker vindt. Ik heb er nu kurkuma, gedroogde spaanse peper, ketoembar en wat rijstazijn erbij gedaan. Dan hoef je het alleen nog een in vijzel fijn te stampen wel een kwartiertje.
(maar je kunt het ook in een keukenmachine met sikkelmessen doen 🙂 )
Dan wel nog 1 tot 2 weken geduld hebben om het volledig op smaak te laten komen.

Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in bijgerechten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.