Rode linzensoep

Bij Aswan Moon in Aswan at ik voor het eerst Egyptische linzensoep.  En ik was meteen verkocht. Op de verse limoen na heb ik eigenlijk alle ingrediënten altijd in huis. Deze soep is in no time klaar. Bij het serveren voor iedereen een half limoentje erbij doen en een schaaltje  met komijnpoeder om er los over te doen.
Wat ook erg lekker is, is zelf een kruiden olie te maken hiermee de soep te garneren. Verse koriander is natuurlijk ook heerlijk erbij.
De crème fraiche vind ik niet nodig en laat ik weg.Aswan Moon restaurant

Ingrediënten
– 1 teen knoflook
– 1 liter bouillon
– 1 blik gepelde tomaten
– 1 klein blikje tomatenpuree
– gemalen komijn
– gemalen koriander
– snuf cayennepeper
– 1 el kerrie
– half limoentje per persoon
– olijfolie
– verse koriander om te garneren
– zout naar smaak

Bereidingswijze
Ui en knoflook glazig fruiten.
Dan de linzen erbij doen en even mee laten bakken.
Anderhalve liter bouillon erbij gieten  en de kruiden (behalve de verse koriander).
Half uurtje zacht laten trekken of tot de linzen zacht zijn.
Tomaten, tomatenpuree toevoegen.
Laat nog even zacht koken.
Desgewenst kun je de soep geheel of deels in de keukenmachine fijnmalen.
Als laatste de creme fraiche erdoor roeren.

Dit bericht werd geplaatst in soep en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.